tisdag 15 februari 2022

Tisdagstrion: Framtidsskildringar

 



Varje tisdag kommer Ugglan & Boken med ett tema. Tanken är att hitta tre böcker som hänger ihop i detta tema. Denna vecka är det framtidsskildringar som är på tapeten.




1. 1984 av George Orwell. Att storebror ser dig säger mina elever ibland och har ingen aning. Dock kan man väl säga att Orwell skapade en helt egen genre av det verkliga som imiterar konsten. För ja, storebror ser dig när du surfar på nätet, använder appar eller står framför bankomat med kamera. 

2. Brave New World av Aldous Huxley. Jag måste säga att jag nog tycker att den här är lite bättre. En framtid där barn föds framavlade i maskiner föds en pojke på äkta sätt och hur viktigt det är med det rätta och det som är fel blir udda och exotiskt. Jag förstår att rashygientanken påverkade Huxley. 

3. Faderland av Richard Harris. Detta är inte framtidsskildring utan en "om detta hade hänt"-version. Harris låter Hitler vinna kriget och Europa som vi känner det finns inte mer. Istället är det Tyskland för alla. Tänk om...brukar historiker tänka ibland. Det är en skrämmande tanke men intressant läsning. Det finns också en film tror jag med Rutger Hauer i huvudrollen. 



8 kommentarer:

  1. De två första har jag läst. 1984 var det väldigt längesedan jag läste och den gillade jag mycket. Huxleys bok läste jag bara för några månader sedan och den var okej. Harris har jag läst annat av som varit riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst de två första, men Harris har jag inte läst något av. Den här boken låter dock riktigt intressant.

    SvaraRadera
  3. känner till författarna men läst bara Orwell, hans självbiografiska Nere för räkning i Paris och London från hans vistelse i Paris fattigkvarter som diskare runt 1930 är läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del av Orwell. Jag tänker att han har många tankar om livet.

      Radera
  4. Brave New World känner jag förstås till, men har aldrig läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Naturligtvis läst Orwell och Huxley. Faderland lät intressant, tack för tips - Philip K Dicks Mannen i det höga slottet väver ju på samma typ av alternativhistoriska scenario.

    SvaraRadera