tisdag 1 februari 2022

Tisdagstrio: Afrika

 


Varje vecka ställer Ugglan & Boken upp ett tema som man ska klura kring. Tre böcker ska man klura ut och denna veckas tema är Afrika. Det är väldigt brett men jag har hittat tre i alla fall som jag tycker mycket om.



1. Rotlös av Tsitsi Dangarembga är nog en av de första böcker jag skrev om på den här bloggen. Den handlar om en flicka som pendlar mellan sitt arv och påverkan av sin utbildning. Egentligen är det spännande att läsa om en kvinna som håller på att bli utbränd när vi i väst anser att det inte kan hända någon annanstans än hos oss. 

2. Second-class citizen av Buchi Emecheta läste jag på gymnasiet. En kvinna som växer upp i Nigeria flyttar med man och barn till Storbritannien. Den fick mig att läsa annat. 

3. Disgrace av J.M Coetzee är annorlunda. Jag trodde inte att jag skulle tycka om den så mycket som jag gjorde. När jag väl började läsa den blev jag lite fast. Den läste jag i kurs om rasism. Passande då det är egentligen vad den handlar om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar