tisdag 8 februari 2022

Tisdagstrio: A, B, C (en boktitel eller författare på varje bokstav)

                                               


Varje tisdag presenterar Ugglan & Boken lite kluriga teman. Tre ska böckerna vara och så även denna vecka. Denna vecka är det dock A, B, C (en boktitel eller författare på varje bokstav) som gäller. Det var lite klurigt. Gör mig lite ledsen att jag inte kom på någon författare med dubbla initialer. 





1. Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo. Detta är underbar bok om Alicia som vill bli stor och viktig och som drar från gymnasiet. Det är kanske inte riktigt som alla andra tänkt sig. Eller vad hon tänker att alla andra ska känna. 

2. Mörk jord av Belinda Bauer. Det var så många år sedan jag läste den men jag minns att jag tyckte om den. Dessutom har hon det optimala namnet. 

3. Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson. Det första jag tänker på är Tinker, taylor, soldier, spy när jag hör namnet. Det gör mig inget. En polis sa en gång att han är miniatyr-GW. Det är fortfarande roligt :). 




24 kommentarer:

  1. nya titlar, en författare har jag läst.

    SvaraRadera
  2. Tre nya böcker jag ännu inte läst tack för tips

    SvaraRadera
  3. Mörk jord har jag läst, den var dyster.

    SvaraRadera
  4. Tänkte också på Tinker Tailor... när jag läste titeln :) Carlsson är den enda jag har läst av dessa, men en annan titel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju skrivit en del. Borde hitta tillbaka till honom.

      Radera
  5. Se där, du tänkte som jag, och så blev det två författare som var samma :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Jag såg det. Du knäckte ju Anna Arvidsson.

      Radera
  6. Allt jag säger är sant har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
  7. Jag gillar omslaget till Bauers bok. Enkelt, men uttrycksfullt. Får mig att minnas en ramsa från barndomen: "Hej du glade, ta dig en spade, och gräv ner dig så jag slipper se dig!" Ja, så snälla var vi när jag var barn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är passande till en så mörk bok.

      Radera
  8. Belinda Bauer är en av mina favoriter och Christoffer Carlssons bok ska jag läsa någon gång i år.

    SvaraRadera
  9. Mörk jord har jag läst, och vill gärna läsa mer av författaren!

    SvaraRadera
  10. Mörk jord tyckte jag väldigt mycket om när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag med. Jag borde läsa fortsättningen.

      Radera
  11. Christoffer Carlsson vill jag läsa mer av. Har bara läst en, men den var spännande.

    SvaraRadera
  12. Tre olästa för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod eller grattis till större läsutbud :).

      Radera