torsdag 25 maj 2017

Liten sommarläsningskät

För några dagar sedan tänkte Lyran att det var dags att prata om sommarläsning så här kommer ett par frågor om just sommarläsning.


1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?

Jag läser nog lika mycket även om jag läser i intensivare sjok. Det kan vara så att jag läser en bok på två dagar och sedan inte läser på tre och sedan är det en hel veckas läsning. Så själva mängden är den samma men hastigheten är annorlunda.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?

Jag läser lite mindre ungdomsböcker på sommaren och försöker läsa av min bokhylla 😄. Det senare är svårast 😉. Så mycket nya böcker, så lite tid är väl passande kommentar.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.

Jag gillar att läsa sittande i skuggan där det är svalt. Gärna med en sval dryck och doften av blommor. Lyssnandes på ljudbok gör jag på cykeln större delen av sommaren eller i bilen. Det är alltid trevligt att lyssna ihop på resa. Sängen på morgonen innan det blir varmt med lite god frukost är också en trevlig lässtund.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?

Jag tänker en rolig, lättsam bok. Det får väl bli Jenny Colgans böcker i år. Lätta att läsa och lite mysiga.

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!

Jag tyckte mycket om Anna Fredrikssons Augustiresan när jag läste den. Den fastnade lite i minnet.

2 kommentarer:

  1. Jag däremot läser fler ungdomsböcker på sommaren än övriga året! Jenny Colgan är också utmärkt som sommarläsning, i år vill jag försöka hinna läsa hennes senaste, den om den lilla bokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis jag med. Fast först: Christoffer Carlssons senaste.

      Radera