torsdag 25 augusti 2016

Veckans ord på I

Det är återigen dags för ord kring böcker. Denna vecka är det bokstaven I som är i fokus. Orden är som följer:

ihållande

individ

intelligent

is

ivrig


Ibland när jag läser en del deckare, som jag lovat mig själv att inte göra men ibland måste man doppa tån, så kan ilska vara så ihållande. Det kan vara dumma konflikter sedan seklet var kallt och andra världskriget ska vi verkligen inte glömma. Mmm.

Det finns många intressanta individer i Jane Austens böcker. De är sig ganska lika men världen hade varit fattigare utan mrs. Bennet.

Här tänker jag gå till Harry Potter och de kommentarer som görs om Hermione. Hon anses vara sin generations intelligentaste häxa. Det är så befriande att hon alltid är det oavsett vad. Det är också roligt att vuxna ser det på ett sätt som Harry och Ron fattar mycket långsammare. Speciellt Ron tar sin lilla tid på sig.

En av mina ungdomssynder eller vad jag ska kalla det är att jag läste mig igenom Sagan om Isfolket minst 3 gånger innan gymnasiet. Det var väl liksom så att jag behövde det då. Skulle kanske behöva det nu med.

Jag tror att Elena Ferrantes nästa bok kommer på svenska i september. Den är jag ivrig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar