måndag 22 augusti 2016

Filmåret 1981

Jag var ju bara fem år men många filmer har jag sett senare. En film såg jag dock året i fråga. Gissa gärna vilken.

10. Varning för Jönssonligan
   
Bröderna Ekman hade tagit inspiration över sundet och
kopierade Olsen-bandet. Det är den första filmen och ganska         svag. Denna serie behöver en Harry som spränger lite här och lite     där.












9. Göta Kanal

Det finns mycket som kan säga om denna film men på åttiotalet
fanns så många filmer jag fick se. Denna var en av dem. Den är lite
rolig och hamnar väl i samma fack som Sällskapsresan. Typ en okej
svensk film för sin tid.
               











8. Evil Dead

Ett gäng studenter som ska på semester i en stuga i skogen. Där
händer både det ena och det andra. Sam Raimis hjärna är
skrämmande eftersom han även skrivit manus.















7. Excalibur

Kung Arthur kan aldrig bli fel. Dock är det ganska intressant med
de kända stjärnor som antagligen gör sin första filmroll. Liam Neeson, Helen Mirren, Patrick Stewart och Gabriel Byrne är med.


















6. Das Boot

Kanske den mest ikoniska film om ubåtar någonsin gjord. Som
lite halvklaustrofobisk är detta en otäck film. Jag förstår inte hur de som är ubåtsmän pallar. De förtjänar mer cred.














6. The postman always rings twice

Det är något med den här filmen som alltid förbryllar mig. Den fanns att låna på biblioteket och jag lånade den där någon gång i mitten av 1990-talet. Sex, ond bråd död och brutna löften är filmens teman. Kanske är det hetsigheten som får mig att fundera på bibliotekets inköp. Min ungdomsbibliotekarier var allt annat än hetsiga. Kanske deras inre dröm?













5. Body Heat


Filmen som gjorde Kathleen Turner till en sexsymbol för något annat kan man inte påstå. Den är väldigt mörk och kanske en av de bästa noirfilmerna som gjordes på åttiotalet. Turner verkar ha fått titta på varenda film från fyrtiotalet med femme fatales.
















4. Flykten från New York

En av de klassiska dystopierna som filmats. Den har spelat in 4 gånger sin budget vilket är imponerande. Jag gillar drivet och det mörka. På något sätt var verkligen början av åttiotalet lika dystert som ungdomslitteraturen nu. Mörk framtid var det som gällde.












3. Micke och Molle

Det skulle kunna ha varit denna film jag såg på bio men nej. Nu är ju berättelsen om räven och hunden som leker med varandra kanske en av Disneys sötaste och jag gråter alltid lite.













2. Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten

Kanske inte den djupaste film som gjorts men någonstans visade den att gammaldags matinéfilm var något som publiken suktade efter. Lite klassisk action och ormar.

















1. Rasmus på luffen

Den första film jag minns att jag såg på bio var faktiskt denna film. Den är fortfarande fin och Allan Edwall som är en kameleont. Emils pappa och Paradis-Oskar eller för den delen Skalle-Per är så olika men ack så välspelade.

2 kommentarer: