torsdag 4 augusti 2016

Utvandrarsviten - hett i hyllan #51

Hos Monika är det hett idag. Vilket knappast gäller min omgivning. Det har regnat sedan igår kväll :). Äntligen säger jag. Så enligt nedan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag tänker svara Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Jag köpte dem på bokrea för länge, länge sedan. De är ganska fina med rediga pärmar och vackra framsidor som passar innehållet. Jag har, trots att jag är svensklärare, aldrig tagit mig igenom alla. Det är väl dags nu.


13 kommentarer:

  1. De där böckerna är så löjligt bra att det går på ett nafs att läsa dem :)

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag grymt avundsjuk! Tänk att ha Utvandrar-serien kvar! Som jag gråtit över, läst, älskat, läst igen ... Lyckliga du!

    SvaraRadera
  3. Jag läste hela serien när jag var ung och älskade dem. Köpte de fina pocketutgåvorna som kom för några år sedan och sedan dess har jag läst de två första igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillbringade mina ungdomsår med att läsa Strindberg och Lagerlöf. Strindberg är inte min favorit har jag insett.

      Radera
  4. jag läste den för länge länge sedan

    SvaraRadera
  5. det är verkligen dags nu, fröken Christina! du kommer att gilla den här serien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag med, läshögen växer så fort och då glöms godingar som dessa bort.

      Radera
  6. Åh, jag håller på att läsa Utvandrarna nu och den är så bra :)

    SvaraRadera