tisdag 16 augusti 2016

Interstellar



Alla ba, gu vad bra den filmen är!!!!!!!!!!!!! Jaha, tänkte jag när eftertexterna kom. Det var jag inte ensam om. Min syster reagerade likadant, med kommentaren: var det allt? Jag tänker så här: Två sköna snubbar skriver manus, äldre snubbe regisserar också. De hittar en tredje skön snubbe. Med all den cred de har köper människor detta med hull och hår. Nu är detta en bra film men för lång och för filosofisk och lite för torr bitvis. Lite kvasivetenskap och hintar om tidsresor känns det som. Ingen vet vad som händer i ett svart hål så där av kommentaren. I sann Nolananda är inte allt vad det verkar vara.

Detta är en dystopisk värld som beskrivs. Världen håller på att gå under och när Cooper, en gång ingenjör men numera motvillig bonde, får möjligheten att försöka rädda mänskligheten tar han den. Det innebär en resa till en annan galax via ett maskhål. Sagt och gjort. Tid är som vi vet relativt och på så sätt går det många år på jorden och färre där Cooper är.

Jag som gillar tanken på rymdresor hade önskat fart och andra diskussioner. Fast det är jag, och där ligger nog mitt problem med denna film. Jag har sett så många serier, dokumentärer och läst böcker om rymden att det blir lite meh. Det finns dock ljuspunkter och det är skådespelarna som glänser både här och där. Sedan är ju filmer med robotar alltid värda att se :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar