söndag 16 mars 2014

Jane Eyre av Charlotte Brontë


Jag tror att jag har lyssnat på denna ljudbok i över två år. Det kräver en del att lyssna på engelska men jag tränar mitt språk i alla fall. Sedan tror jag att jag glömt bort den lite. Den finns gratis på nätet här om man känner att man vill ladda ned och lyssna. Det är boken klart värd :).

Jane Eyre är en ung flicka som har tagits om hand av sin morbror men när denne dör är det hennes ingifta moster, Mrs. Reed som står för fostran och den är inte alltid vacker. Jane tvingas lämna mosterns hem och kommer till en flickskola. Det är ett hemskt ställe men genom en god kvinnas gärningar stannar Jane kvar och utbildar sig. Efter 10 år är det dags att ge sig ut i världen och hon blir guvernant på Thornfield Hall. Där träffar hon Mr. Rochester som är allt annat än en charmig man.

Denna bok tillsammans med Austens verk och Brontës systrar har väl satt standarden för romantisk litteratur. Det finns alltid drag i senare litteratur men där det moderna tappar bort den kvinnliga kampen visar sig originalen vad de är klassiker för. Jane tar inte skit på någon nivå. Det är imponerande och det gör också henne till en kontrast eftersom hennes namn är luft. Fast man ska kanske se det som om hon är luft för de flesta personer utom för dem som ser henne.

Ja, vad ska jag säga. Det är en bok som så många borde läsa och framförallt män. Det var tack vare dessa kvinnor vår historia skrevs och blev synlig. Tur är det för vilket liv de fattiga kvinnor som behövde försörja sig själva levde. Jag är rätt glad för vad alla kvinnor före mig har gjort på riktigt eller i litteraturen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar