måndag 10 mars 2014

Bokgeografi Kanada

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Kanada eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Åh, en bok från Kanada. Det får väl bli Anne på Grönkulla som var de första engelska böcker jag ägde. Jag fick dem av mina släktingar som är från USA.

Men Anne är speciell och har säkert en plats i många kvinnors och flickors hjärtan. Det finns något så skört över detta yrväder. Det finns gånger man vill plocka fram skämskudden när man läser och det kanske är poängen. Visst är hon en del av min läsväg genom livet.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Kanada. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Det finns ett gäng bra science fiction-författare från Kanada som John Clute som började skriva redan på 1960-talet men väldigt få romaner egentligen. Den jag minns är The Disinheriting Party. Fast den är ju 35 år eller något sådant. A.E. van Vogt skrev mycket under 1960- och 1970-talen och det är klassiska romaner. Men man måste verkligen gilla genren för att ta sig igenom dessa böcker.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Kanada, som du inte läst, men är nyfiken på.

Ja, vad sägs om att göra det lätt för sig själv och säga Kanada av Richard Ford som skrivit om en ung man som bor i USA. Hans föräldrar flyr en dag med honom till Kanada efter att ha rånat en bank. Jag vet inte men den boken känns som om den kan vara bra.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Kanada.

Jag tänker på alla First Nations som inuiter som bor i Kanada. Det är något speciellt att se deras kultur på nära håll. Jag har visserligen bara varit i Alaska men tydligen ska de påminna om varandra i traditioner och i respekten till naturen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar