tisdag 1 januari 2013

Hur långt läser man på ett år?

Jag läste för några år sedan Gunneboskolans läsutmaning. De skulle läsa sig till Stockholm tror jag det var eller i alla fall 60 mil. De hade lite instruktioner som jag lånar lite av och anpassar eftersom jag tänkte se hur långt jag läser/lyssnar på ett år. Jag tänkte det kunde vara en kul uppdatering lite då och då. 2012 var året då jag började läsa igen. Det låg lite i träda då jag läste upp mitt tredje ämne. Men nu jäsikens.


Instruktioner

a Mät hur lång en rad är i meter, t ex 0,15 m om raden är 15 cm.
b Räkna hur många rader det finns på en sida, t ex 25.
c Multiplicera radlängd med radantal t ex 0,15 x 25=3,75. Summan multipliceras därefter med antalet sidor i boken t ex 225. (3,75 x 225=843,75 m).
d Eftersom alla sidor inte är fyllda multiplicerar du summan med 85% (t ex 844m x 0,85=716,55m). Avrunda till hela meter, 716m. Då har du bokens längd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar