tisdag 22 januari 2013

Hungerspelen



Jo men, detta var väl snackisen i både film- och bokvärlden under några år. Dystopin som slog igenom kan man säga. Jag har inte läst boken för jag gillar att fundera mig igenom min läsning och hyper gör mig misstänksam. Filmen kan jag se för det stör mig sällan, numera, att film och bok ej är synkade så...jag såg.

Katniss bor i distrikt 12 av 13/12. Det är dags för uttagningen till Hungerspelen och alla ungdomar ska delta i utlottningen. Det är två unga per distrikt med andra ord 24. Vid lottningen blir Katniss syster vald så hon erbjuder att ta sin systers plats. Något som gör att hon får mycket press eftersom detta är ett tevesänt spektakel. I väg till huvudstaden tillsammans med Peeta far vår hjältinna och blir en mediafavorit. Det är hon visserligen inte ensam om.

Okej, jag fattar dystopier. Jag har läst en del. Men måste barn bli utvalda att slåss. Det lilla jag förstod när det gäller kritik var mot media och dokusåpor i synnerhet. Fascismregimer, eller vilka regimer som helst, som använder media får också en känga och tja, tur att romarna är döda om man säger så. Dessutom perspektivet på fattig och rik är ganska tydlig. Det är kul med en stark hjältinna som kan och vill försvara sig. Men måste barn verkligen döda varandra och slåss för att överleva? Alltså det stör mig nog mest. Det är en bra spännande film men just den aspekten stör mig. Och att alla går med på det, vilket dumhuvud tänkte...mmmm, marknadsföring? Det är tydligen råa vi kommer att bli i framtiden. Eller råare ska jag väl skriva. Någon gång vill jag se eller läsa en dystopi där barn behandlas väl. Allt behöver inte alltid vara hårt i framtiden.

Romarna sa - bröd och skådespel. Snacka om att det har betydelse i denna film. Panem förresten betyder väl bröd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar