söndag 2 oktober 2011

Vad jag läste för X antal år sen


För 30 år sen.....lärde jag mig läsa. Det var barnböcker och även om de var lite, lite svåra så gillade jag Astrid Lindgren. Men det blev ett gäng stora Pixiböcker som bara handlade om sagor och Disneys sagoböcker. Lindgren fick farfar och mamma gärna läsa högt.

För 25 år sen… var jag 10 år och började läsa lite svårare böcker. Det var då jag läste Vibeke Olsson för första gången, fick låna Grottbjörnens folk av L:s mamma och Stephen Kings Carrie skrämde skiten ur mig. Jag läste också mycket serier och det gjorde att kompisarnas bröder lånade av mig och jag av dem.

För 20 år sen… kom jag i kontakt med lite svårare litteratur och jag läste mig igenom Almqvist och Kundera. Jag var en djuping på högstadiet men nog har mötet med Moberg satt djupa spår. Moa Martinson blev min andra husgud bredvid Selma.

För 15 år sen…var jag 20 och började läsa litteraturvetenskap. Det var många nya bekantskaper men Eyvind Johnson och även Harry Martinson blev förståeliga. Jag träffade Antonio Lobo Antunes på en fiktiv strand i Portugal där vi båda tittade på fåglarna.

För 10 år sen… var jag 25 och läste min första grafiska novell och senare roman. Jag började läsa ungdomslitteratur. Något jag personligen hoppat som individ men som jag har haft nytta av som lärare. Jag läste nog Gömda av Marklund och ångrar mig lite idag. Det var också det året jag träffade Harry.

För 5 år sen... var min boksmak ungefär som den är idag. Jag hade fyllt 30 och nog bestämt mig vad jag gillar och inte gillar. Jag började lyssna mer på ljudböcker och upptäckte att de var bättre än jag trodde. Att läsa med öronen är något som är underskattat. Lär en lässvag person läsa med öronen. Det är guld värt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar