lördag 15 oktober 2011

Bokalfabetet 2.0 M


Mmm.....som i Marabou. Min hjärna var tvungen att tänka lite choklad.

1. Fem ord på M som du ska associera till en, två, tre eller kanske fem boktitlar. Var hur långsökt du vill.
Mamma
Magstark
Munter
Mystisk
Människa
En mamma, som är en viktig människa, möter vi i boken I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell."Om du dör mamma, då tar jag livet av mig" som lilla Jenny tänker i boken.

En mera mystisk person är Mojans dotter i Birgitta Trotzigs Dykungens dotter. Det är också en mamma som är med där men frågan är om det finns några människor. Magstarkt fungerar på den boken också.

Gemensamt för böckerna är att de knappast är muntra.

2. Som vanligt vill jag att du presenterar en fiktiv karaktäoch denna gång ska han eller hon ha ett för- eller efternamn som börjar på M.
En karaktär på M. Det finns en del att välja bland. Men att komma på någon tog längre tid än jag tänkte mig. Slutligen kom jag på Marvin - den paranoida androiden i Liftarens guide till galaxen. En så deppig karaktär är det inte ofta man träffar på. Speciellt inte en som borde vara motsatsen. 

3. Midsommar är en speciell tid i Sverige. Berätta om en bok när den här helgen har betydelse.
Även om jag inte kommer ihåg det specifikt så tror jag att midsommar är med någonstans i Sagan om Valhalla. Den handlar om Freja och är skriven av Johanne Hildebrant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar