söndag 23 oktober 2011

Frågor om läsning och böcker

1. Varför läser du?
Jag läser för att det gör mig till en bättre människa.

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?
Det är egentligen dåligt skrivna böcker som publiceras. Vem har tyckt att detta har varit bra undrar jag ibland. Men, men pengar ska väl tjänas.

3. Vad är ett måste?
Att det är bra och välskrivet samt att det berör mig.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?
Inget. Jag läser böcker som tilltalar mig på ett personligt plan. Jag kan bli anti av populära böcker.

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?
Svårt men Astrid Lindgren var den författare som fick mig att lära mig läsa. Annars så är Vibeke Olsson viktig för min lärargärning.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Jag borde ha skrivit, fniss, daVinci-koden. Kanske inte för den otroligt bra storyn utanför att jag vill ha tjänat alla pengarna och möjligheten att träffa Tom Hanks.

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Nej, inte som jag kommer på. Men jag köper de flesta slut.

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Jag skulle aldrig tvinga någon att läsa Främlingen. Jag gillar den men det är bok som kräver sin läsare.

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?
Joyce Carol Oates.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar