söndag 9 oktober 2011

Djupa frågor om böcker


1. En bok som fick dig att bokstavligt talat missa bussen/bränna vid middagen/låta badvattnet rinna över/glömma att gratta din älskling på födelsedagen/motsvarande:

En bok som fick mig att glömma lite tid och rum samt att jag kanske inte åt som jag skulle var nog första Harry Potter-boken. Den var en sådan annorlunda upplevelse att jag var tvungen att fortsätta läsa.

2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan har gett eller allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):
Jag är svag för namnet Dolly från Anna Karenina och Ofelia från Hamlet samt Bianca från Så tuktas en argbigga. Dessutom Molly men jag vet inte om Ronald Weasleys mamma är någon som man tänker på när man vill döpa sitt barn.

3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare har bott där/gett namn till en pub där/kastat en äppelskrott där):
Verona har jag en passion att besöka sedan jag läste Romeo och Julia samt nyligen New York efter Nessers bok.

4. En tavla som skulle bli en bra bok?



5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringar av bra böcker), men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?
Jag lyssnar på för lite musik men Born this way av Lady Gaga. Den skulle bli intressant om inte annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar