lördag 15 oktober 2011

Bokalfabetet 2.0 N

Först fem ord på N som ska kopplas till ett antal boktitlar. Kanske svänger du till det och klarar dig med en, kanske behöver du fem. Det är ingen tävling utan det roligaste är att läsa om de boktitlar som poppar upp i ditt huvud.
Nonsens
Nummer
Nobba
Namn
Noggrann

Nummer återkommer på ställen i vissa titlar. Den första jag tänker på Moment 22 av Joseph Heller. För att slippa vara kvar i kriget måste man ansöka om att bli frikallad eftersom man anser sig galen. Men om soldaten medvetet kan ansöka anses man inte som galen.

Jag har läst en del självbiografier och en sak jag stör mig på är att namnet blir titeln, som till exempel Kicki Danielsson; ett schlagerliv. Jag har inte läst den men kom igen, lite mer fantasi tack.

Nonsens skulle kollegan säga om Liftarens guide till galaxen och det kan det väl vara ibland. Men kul nonsens och även här har nummer en stor roll.

Efter att ha läst kusen Chick lit på Linnéuniversitet i somras så tog jag mig igenom en del böcker. Jag kan inte låta bli att tänka på Underbar och älskad av alla av Martina Haag där Bella verkligen inte vill bli nobbad och hennes allt annat än noggranna förberedelser för att arbeta med Ingmar Bergman.

Andra uppgiften är att presentera en bokkaraktär med för- eller efternamn på N
Det här är alltid svårt. Kanske för att det finns en hel del karaktärer därinne som slåss om plats. Det får därför bli ett favoritfantasiland. Narnia var en intressant och spännande bekantskap för flera år sedan. Idag, som vuxen, har jag insett den underliggande kristna symboliken.

Och slutligen vill jag att du berättar om en bok eller en författare som du är väldigt nyfiken på.
Jag blev rekommenderad att läsa Belinda Bauer av en kollega. Det kommer en bok på svenska på måndag nästa vecka. Den heter Mörk jord. Kanske lite nyfiken trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar