torsdag 21 april 2011

Jag säger som mrs. Lovejoy

Jag läser som de flesta andra lärare tror jag om den debatt som förs om skolan. Det handlar om ras och lyft och många andra saker. Jag sitter och skriver PM i historia för att bli behörig i mitt tredje ämne. Varför? Jag älskar att undervisa. Jag älskar att diskutera elever och pedagogik och jag önskade att fler utanför skolan förstod vad man pratar om. Nu vet jag att vem som helst inte kan börja prata pedagogik utan att bli hätsk men jag tänker på alla de skolpolitiker som sitter i kommunerna. De som kanske väljs på fyra år för att sedan segla till tekniska nämnden eller något annat kul ställe om de sparat tillräckligt mycket. Låter jag bitsk? Ho, det är jag.

Som lokal ombud får jag vara med när gymnasieförvaltningen har sina möten ute hos oss eller ännu värre när det är skolkonferens. Jaha, tänker du, det är väl insiktsfullt. Nej, jag vet inte det jag. Skolkonferensen är ju för att diskutera med eleverna så det kan bli lite vad som helst. Matfrågor och varför vi inte har trådlöst internet är det som vi pratat om i år. Jag mot 15 elever och skolledningen som inte vill göra politikerna alltför sura. Jag vill lyfta diskussionen till att handla om undervisningen eller avsaknaden därav ibland. Eleverna kan verkligen tända till. Vår ledning kan möta eleverna alldeles för mycket. Som att det är okej att vara ute på facebook på lektion. Lärarna blev galna. Det omförhandlades till en stund, och bara i samband med rast. Vi har 90 minuters lektioner jämt så det behövs en paus mitt i.

Men till förvaltningen. Det finns en viss fördelning av platser beroende på hur stort partiet är i kommunen. M och S har två platser var, alla andra 1. 11 totalt. Vi har möte 2 gånger per år ute hos oss. Jaha, visst borde skolpolitiker vara lite pålästa? I alla fall när det snart är dags för Gy11? Jag menar lite, t.ex. att skolan ska göras om. Ingen av de 11 som satt där i höstas hade ens läst förslaget i kommunen om vilka program vi ska ha och var. Det blev en pinsam tystnad innan jag och kollegan från systerskolan tog till orda. Vi krävde mer, de tyckte att det just hade varit val. Tjänstemännen i vår kommun har nog ganska mycket makt över skolan för dessa 11 visste nästan ingenting. Om fyra år sitter det nog några andra där.

Det är egentligen inte skolan det är fel på i min värld. Det är de som styr och fördelar resurser som behöver tänka om. Sist handlade det om att inga klasser får vara mindre än 35 för det klarar man ju i friskolor. Skolan behöver styras av människor med förståelse och viljan att göra vardagen bra för både elever och lärare.

Som mrs. Lovejoy säger i the Simpsons - "Won't somebody please think of the children?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar