onsdag 20 april 2011

Bokalfabetet 2.0 E

Dagens bokstav är E, den femte i alfabetet.
1. Först ut är fem ord på E.

Din uppgift är att associera orden med böcker, fem ord kan bli fem titlar eller kanske en. Använd hur många ord du vill, det viktigaste är att få tips på böcker.
Elegant
Eufori
Erkänna
Enkel
Elefant

Okej, så till orden enkel, erkänna och elefant så kommer jag bara på en novell. Ernest Hemingway har skrivit en som heter Berg som vita elefanter. Vi läste den i svenska B för novellanalys för tre veckor sedan. Det är en enkel station där mannen och kvinnan sitter och väntar. De erkänner tyst, mellan raderna, för varandra att deras förhållande håller på att förändras och tja, elefanter är ganska uppenbart.

Till de andra två orden hade jag tänkt mig en bok men kom bara på en annan novell. Kanske är det för att vi har novellanalyserat en del i klasserna på sistone. Pälsen av Hjalmar Söderberg får symbolisera eufori och elegant. Doktor Henck får låna sin vän Richardts eleganta päls när han ska gå hem. Väl hemma får han uppleva sin frus eufori när hon kommer honom till mötes. Bitterljuv insikt kan man säga.

2. Som andra uppgift vill jag att du presenterar en litterär karaktär med för- eller efternamn på E. Vem tänker du på?
Jag tänker på Erik och Edmund i Håkan Nessers Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Pojkarna som lever med Eriks storebror ute vid familjens stuga under en sommar. Vem av pojkarna mördade Berra? Tja, mor och jag debatterar om detta fortfarande och ingen av oss håller med den andre.

3. Europa är världsdelen vi lever i och den här veckan vill jag att du lyfter fram en europeisk författare som du tycker får på tok för lite uppmärksamhet.
Men, vad svårt. Det finns så många okända författare som bara borde få mer cred än de får. Jag ska uppsöka mina hyllor.......och efter lite funderande tänker jag Carina Burman. I en inte helt ovetenskaplig undersökning har jag kommit fram till att nästan inga jag känner har läst böcker av henne. Hon skriver så bra om gamla ting och händelser. Det är för mig värt att läsa. 

1 kommentar:

  1. Har inte heller läst Carina Burman, däremot de två noveller du skriver om. Underbara!

    SvaraRadera