lördag 2 april 2011

Bokgeografi Österrike

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i landet eller är skriven av en författare med anknytning dit
Det får bli den enda Graham Greene jag har läst. Den tredje mannen utspelar sig i Wien och handlar om Holly Martins som söker sin vän Harry Lime. Det är efterkrigsstämning och det intressanta är att Greene skrev manus före han gjorde en bok av det. Kanske mer känd som film av Orson Welles.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till landet. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Det här är komplicerat men Nobelpristagaren Elias Canetti är född i Bulgarien, bodde i England till faderns död då familjen flyttade till Wien. Han flydde till Frankrike vid Anschluss och kom att få dubbelt medborgarskap. Han räknade sig dock som österrikisk författare hela sitt liv och när jag tragglade mig igenom den tyskspråkiga romanen under 1800- och 1900-talet på universitetet var han med. Vi läste Rösterna i Marakesh. Vad den handlade om kommer jag inte riktigt ihåg men en österrikisk författare med italienskt namn men som bodde i Schweiz glömmer man inte så lätt. Däremot boken.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till landet, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag tror att jag ska utforska Peter Handkes författarskap vidare men vilken bok vet jag inte. Annars är författare från Österrike svårt eftersom alla inte finns översatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar