lördag 26 oktober 2019

Samtal med mig själv av Nelson Mandela



Så, jag har läst lite biografier på sistone. Vi har läst sakprosa i skolan och eleverna tycker att detta var passande. Nelson Mandelas bok Samtal med mig själv handlar om hans liv och vissa konversationer som han kommer ihåg på olika sätt. Det är inte den lättaste boken att läsa. Delar av den består dialog och sedan kommer korta brevutdrag. Det är inte direkt så väldigt löpande text och även om jag tycker det är intressant tycker eleverna att det var väldigt svårt. Just detta med blandningen.

Kapitlen är mer som teman som hoppar i tid och liknande. Det gör att det kan skilja 25 år mellan vissa delar. Som sagt jag tycker den är intressant men för allt smör i Småland kan jag inte tänka mig att den här formen är framgångsrik. Det finns fler böcker om Mandela som är lättare att läsa.

2 kommentarer: