lördag 5 oktober 2019

7 kvinnliga bad ass-karaktärer i böcker

Selmastories har många listor om böcker och karaktärer som de publicerar. Här är en som jag tänkte kommentera lite.

Hermione Granger i Harry Potter-böckerna

Ibland hade jag önskat att hon hade haft ännu mer skinn på näsan men hon är en skön stark karaktär.

Lisbeth Salander i Milleniumserien

Bäst i Stieg Larssons händer men fungerar i Lagercrantz version. En hård tjej som behöver någon som bryr sig.

Matilda av Roald Dahl

Smart liten tjej som jag önskar fler läste om.

Leona Lindberg av Jenny Rogneby

Känner jag inte till.

Katniss Everdeen i Hungerspeltrilogin

Katniss är en hård tjej som bryr sig så mycket. Hon är svår att lära känna och hon är värd att älska. Så envis att hon borde minnas för det alltid.


Pippi Långstrump

Cool tjej men mitt lärarhjärta lider med henne. Ensam och dessutom utsatt för en del. Stark ändå men visst vill man krama henne.

Scarlett O’Hara

Har jag bara sett på film men jag avskyr henne rätt bra kan jag säga. Lite gnällig är hon allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar