tisdag 9 oktober 2012

Immortal beloved



Okej, så filmer med Gary Oldman får mig att gå igång. Det är något med mannen i fråga som får mig att bli lite svag. Han har ett sug, som tja, nog borde diskuteras i en annan blogg. Jag bara säger.

Beethoven är död och Schindler, hans sekreterare, försöker räkna ut vem som är hans älskade till vilken han lämnat allt. Det blir en resa i tid och rum och ett tragiskt öde uppmålas. Kvinnorna verkade älska Beethoven, som omtalas som en inte så vacker man men med något visst. Så, jag fattar, Oldman, fanns det någon annan?  Nej, antagligen inte. Vi får också se hur han blir bitter över sin dövhet och isolerar sig pga denna och blir en surgubbe. Hur han tar sin brorson och hur han skapar musikhistoria när han skriver den nionde symfonin med kör.

Det är en tjejfilm egentligen men med män. Om det är bra, jo, men jag är partisk. Jag såg den när den kom 1994 men ja, låt oss säga att det var en trevlig bekantskap, med Gary, Ludwig och jag kände redan varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar