onsdag 3 oktober 2012

En blomma i Afrikas öken



Okej, jag måste säga att jag är kluven. Inte så att jag ogillar filmen och dess budskap. Jag är inte helpepp på alla skådespelare. Det är kanske de eller rollen de fått för en del av dem gör mig lite obekväm. Jag har sett Waris Dirie på bokmässan för många år sedan. Det var ett intressant och välbesökt seminarium. Hon är en vacker kvinna och jag förstår att hon blev upptäckt och gjorde en karriär som modell. Hennes arbete mot könsstympning är värt en eloge.

Detta är en berättelse om en överlevare. Som ung flicka ska hon bli bortgift men hon flyr natten innan och går igenom öknen till Mogadishu. Där skickar hennes mormor Waris till London för att bo med mostern. Där arbetar hon som husa och när ambassadpersonalen flyr lämnar hon huset och beger sig ut i London. Genom snälla människor får hon ett jobb och blir slutligen upptäckt. Hennes skönhet gör att hon blir känd och en dag berättar hon om hur hon blev omskuren som barn.

Det är viktigt att prata om detta. Det är en grym kulturell tradition som enbart handlar om kontroll av kvinnor och deras sexualitet. Stöd kampen mot denna grymhet och utbildning av kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar