måndag 6 februari 2012

Bokalfabetet 2.0 U

1. Veckan fem ord som ska boktitlar är:
Undantag
Ungdom
Ungefär
Underlig
Ute

Ungdom på undantag är vad man möter om man läser Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson. Eller Ela befinner sig i gränslandet men vet inte riktigt hur hennes liv ska bli.

Ungefär sådär lite ute och underlig är Lina i Emma Hambergs Linas Kvällsbok. Det handlar om en tjej som känner sig dum, ful och tja som en helt vanlig tonåring. Sedan tar hon sig till en annan skola i tvåan och där blir det röja av.

2. Och så lite klurigare kanske, en person med för- eller efternamn på U.

Det är inte så lätt detta. Det har stått still ett bra tag men så läste jag och mina elever Bellman och tack för det. Ulla Winblad som dricker både vin och förlustar sig både här och där i Stockholm får bli mitt bidrag på U. Det är vad som kallas en nödlösning.

3. Sist med inte minst vill jag att du berättar om en bok som är riktigt udda, på ett bra eller dåligt sätt.

Många böcker är udda men en av de jag automatiskt kommer att tänka på är Per Nilssons Svenne som handlar om en kille som blir partisekreterare i ett ganska så nationalistiskt parti. Jag hade svårt att läsa denna bok av den enkla anledningen att jag tror inte alla tonåringar fattar att det inte är bra och inte riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar