söndag 6 november 2011

I litterära personers sällskap

1. Hoppa in i en bok och lev i den världen, med bokens personer. Vilken bok skulle du välja? 
Jag skulle nog vilja leva och bo med bröderna Lejonhjärta eftersom Nangijala verkar vara ett bra ställe. 


2. Vilken litterär person skulle du aldrig vilja byta plats med? 
Jag skulle nog inte vilja vara Mikael Blomkvist i slutet av Män som hatar kvinnor.  


3. Vilka är litteraturens ultimata kärlekspar?
Tja, få se. Kanske blir det Arvid och Lydia i Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg.


4. Om du fick gifta dig med en litterär person, vem skulle det då vara? 
Som alltid får jag en liten beslutsångest när jag ska välja favorit. Men jag tror att jag kan tänka mig Mr. Darcy. Så där liksom.

5. Du behöver ett nytt jobb, vilken karaktär skulle du vilja arbeta med? 
Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med Stephanie Plum eller Mma Ramotswe. Det vore kul att vara detektiv typ.

6. Gör en resa tillsammans med en litterär person. Vart skulle du resa och med vem? 
Det skulle vara kul att göra en resa med Sherlock Holmes. Antagligen skulle man bli utkastad  efter fem minuter eller lära sig mycket.


7. Vem är litteraturens mest missförstådda person?
Svårt, svårt men jag tror jag hoppar denna. Känns som om det finns många men jag kan inte komma på någon. 


8. Vem är en riktig hjälte?
Det är nog alla som vågar mer än de kanske känner för. En av de modigaste är nog Ron Weasley som ger sig in i faran men har hjärtat tre meter utanför kroppen.


9. Vilken litterär person skulle du aldrig vilja möta i verkligheten? 
Jag skulle klara mig utan att träffa Hannibal Lecter om man säger så. Eller clownen från Det


10. Vem skulle du kunna tänka dig att äta en middag med?
Det skulle nog vara Robert Langdon just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar