lördag 26 november 2011

Bokalfabetet 2.0 R


1. Först 5 ord på R som du ska koppla till minst 1 boktitel.  Orden är följande:
Rosig
Rymma
Reaktion
Råtta
Ryssland

 Rymma, rosig och Ryssland får mig att tänka på Allan som lämnar ålderdomshemmet en dag och ger sig ut i världen igen i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Jonas Jonasson har skrivit en bok om en resa genom 1900-talet. Både positiva och negativa sidor av ett konfliktfyllt århundrade.

Reaktion är något som alla har mer eller mindre snabb men för att hitta en bok som handlar om detta var jag tvungen att tänka lite. Det blev faktiskt en omläsning av Madame Bovary som fick mig att inse att Flaubert skrev en bok för att väcka reaktion. Det får bli mitt förslag.

Råtta kan man vara som människa eller så kan man leta reda på lille Robins favvobok. Den handlar om inte så mycket om råttor och den bok han läser själv. Den heter Ivar och råttorna av Anne-Britt Aspås. 

2. Därefter en bokkaraktär med för- eller efternamn på R.
Ronja Rövardotter bor med mamma Lovis och pappa Mattis i borg. Där bor också ett gäng rövare och Skalle-Per. Så en dag börjar Ronja bråka med sin pappa och på så sätt träffar hon Bork. Jag gillar Astrid Lindgrens starka tjejer. Ronja är en favorit och tydligen ett poppis namn bland tjejer födda 1995. Vi har tre på skolan.

3. Robinson är ju inte bara en urvattnat dokusåpa, utan en bok av Daniel Defoe, men då är Robinson en man med efternamnet Crusoe. Eller säger man Kruse fortfarande kanske? Jag vill hur som helst att du berättar om en bok i Robinson Crusoes anda, dvs man eller kvinna befinner sig på öde plats och funderar över livet.

Matti i Mikael Niemis Populärmusik från Vittuala fastnar med tungan på ett berg och tänker tillbaka på sitt liv och framförallt sin uppväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar