torsdag 3 november 2011

Bokalfabetet 2.0 P







1. Först fem ord på P som ska kopplas ihop med 1-5 boktitlar. Associera hur fritt som helst.
petig
påföljd
pyssling
parallell
panelhöna

Det finns en serie böcker som heter Barndomslandet. Jag hade dem som barn men gav dem till mina kusiner senare. Där fanns en berättelse om pysslingar som min syster älskade. När jag lärde mig läsa så läste jag den för henne. Kommer inte ihåg vem som skrivit den.

Petig och lite av en panelhöna är Mma Grace Makutsi i Alexander McCall Smiths serie om Damernas detektivbyrå. Visserligen förlovar hon sig men det tar ett tag.

Påföljd är något som är vanligt i deckare och det samma gäller parallellhandlingar. Så de passar jag på. 

2. Och så en bokkaraktär med för- eller efternamn på P.
Emliy Polifax är en liten änka som en dag blir CIA-spion. Under en resa till släkten i USA kom jag i en bokkris över denna bokserie. Jag gillar tanten men det är böcker från 60-talet och finns inte att köpa längre vare sig i USA eller Sverige. Det är Dorothy Gilman som är författare och har skrivit andra böcker också.

3. Sist, men inte minst vill jag att du berättar om en bok som beskriver ett paradis, en plats du eller personerna i historien verkligen älskar.
Även de gamla romarna åkte till havet på sin fritid och framförallt så var det Pompeji som lockade. Steven Saylor låter sin deckare Gordianus utreda ett mord i denna vackra miljö i I Hades käftar. Mordet kan jag leva utan men Neapelbukten kan jag tänka mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar