söndag 8 maj 2011

Hörni

Jag tror att det är dags att sluta gnälla. Jag är inte alltid nöjd med den lön jag fått men jag har insett att det kanske beror på att jag och min rektor inte har samma syn på mitt utförda arbete. Men till min poäng. Vi måste sluta gnälla.

Alla som arbetar i skolan vet att det inte är någon dans på rosor alla gånger men det är inte hela sanningen. Vi tar inte konflikten där den ska tas, med våra chefer. Nästa gång din chef kommer och säger gör detta. Kontra med att säga varför. Vi ifrågasätter delar av vårt uppdrag för sällan och vi gör saker för våra elever.

Detta älskar våra chefer. Vi gör saker för våra elever. Vi vill inte att de ska råka i kläm så vi anstränger oss in i absurdum. Vi arbetar gratis många gånger och har kanske kontakt med elever i tid och otid. Nej, tillbaka till en dialog där man kan diskutera vad det är man ska göra.

När jag arbetade i dagligvaruhandeln, vilket var 10 år av mitt liv, så blev jag arg på mina chefer titt som tätt. Det lönade sig inte alltid utan jag fick ganska dåliga skift. Tur var att jag hade en nära chef som visste vad jag gick för och kunde ge mig tider jag kunde arbeta på. När största idioten fick högre lön för att han var starkare än jag då blev jag tokig. Men min poäng, det måste finnas ett utrymme att säga nej. Det finns inte idag. Det känns som att vi alla står med mössan i hand och väntar på att patron ska komma förbi och kanske ge en extra slant till duktigaste arbetaren.

Inte gnälla var det. Sluta bråka Fjelkner och Sirén. Vem vinner på det?

(Jo jag är med i LF och är gymnasielärare. Jag har behörighet i tre ämnen till sommaren, och har läst minst 6,5 år av mitt liv till lärare. Säg inte att jag är outbildad).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar