onsdag 25 maj 2011

Bokalfabet 2.0 H

1. Först fem ord på H som äldste sonen hjälpt mig att bestämma. Han står för två av dem kan jag tillägga. Dessa fem ord ska du koppla ihop med 1-5 boktitlar och förklara hur du tänker. Tänk bildfrågor i gamla Så ska det låta. Lätt som en plätt då du får vara absolut hur långsökt som helst.
Häst
Högtidlig
Hosta
Häftig
Hemlighetsfull

Först ut blir häst. Vi har just läst oss igenom arbetarförfattarna i svenska B och vi läste Ivar-Lo Johanssons En hästs historia. Den är allt bra ledsam.

Hemlighetsfull och häftig får stå för en av de böcker som jag aldrig trodde att jag skulle gilla. Det är Mark Haddons Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Christopher hittar en död hund i sin trädgård och börjar ta reda på varför. Jag har läst den med en elev med Aspergers syndrom. Det är hans favoritbok. Det var som att läsa om mig sa han. Därför gillar jag den också. Fast kanske inte för att den handlade om min elev ;-).

Högtidlig och hosta får väl symbolisera boken jag läser just nu. Det är Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann.Huvudpersonens mamma hostar innan hon dör och tja, det är ju en 100-årsdag som borde firas i början.


2. Och så en karaktär med för- eller efternamn på H, eller varför inte för- och efternamn på H?

Nej, jag får köra på boken vi har läst i engelska under våren. Eleverna har läst en ganska lättläst variant av Huckleberry Finn av Mark Twain. Det är ganska bra för det är lätt att läsa och de känner ofta igen den så bra att de kan hänga och samtidigt lära sig en hel del. Huck Finn är väl Bart Simpson bara 100 år tidigare.

3. Sista frågan handlar om humor som är spännande, viktigt och väldigt personligt. Tipsa om en författare du tycker har humor, eller en bok som är humoristisk.

Jag gillar Katarina Mazetti. Hon är nog ingen djup författare men hon är ganska rolig. Den som är roligast av de jag läst är Tyst du är död. Den handlar om mord på en radiostation. Det är lite som en klassisk pusseldeckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar