söndag 5 september 2010

PIM


Min arbetsgivare - min rektor och hela kommunen har bestämt sig för att vi ska pimma. Det är skolverkets fortbildning för lärare inom IT. Klicka på rubriken för att läsa mer.

Jag tycker idén är bra eftersom många av mina kollegor är totalt digitalt utmanade. De har svårt att göra marginaler i ett worddokument. Nu ska de göra film, power point och dessutom kalkylblad. Det är inte lätt att vara lärare när överheten har bestämt åt en vad som är fortbildning. Vi får inte göra något annat i år då det ej finns pengar.

Som gymnasielärare i kommunen får man inget för detta. Det ska göras på fritiden och man ska innan året är slut ha nått PIM3. Det låter kanske inte så mycket men det är en film och tja, så mycket tid finns inte. Grundskolans lärare har haft tre studiedagar samt kommer att ha två till. Då är det inte svårt göra sin film.

Jag fick göra om min power point ett par gånger eftersom lärardatorerna på mitt jobb har en gratis variant och på så sätt inte riktiga Microsoft. Vår examinator har det och det blir så fel i hans dator. Det stör mig också.

Önskan hade varit att få lära sig photoshopa. Det vill alltid elever göra när de ska redovisa annorlunda. Kanske man ska starta en pimgrupp som rektor tycker. Nja, ibland vill man bara arbeta hemma. Lär man sig photoshopa kanske bilden kan se ut som ovan.

2 kommentarer:

  1. jag är också lärare och har gjort klart min pim. Det var mycket muttrande inför vårt pimande, men nu när det är klart tycker jag att jag har lärt mig jättemycket som jag har haft använding för i undervisninger; power point och photo story och det var dessutom jättekul. Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Kanske är det vårt program som gör mig galen. Open Office är inte alltid kompatibelt med alla microsoft office upplagor. Dessvärre.

    SvaraRadera