lördag 4 september 2010

Over there....

Vi håller oss i de ganska stora litteraturländerna i veckans upplaga av Bokgeografi som handlar om Kanada.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Kanada eller är skriven av en författare med anknytning dit.

The Lost Garden av Helen Humphreys utspelar sig på den engelska landsbygden under andra världskriget. Gwen måste lämna London och hamnar på en stor herrgård där hon ska bo under kriget. Där finns också ett regemente med kanadensiska soldater stationerade i väntan på att delta i kriget. Man får följa Gwens upplevelser på herrgården. Det är en mycket viktig resa i Gwens liv. Det är en bra bok som jag fått från släkt i USA. Humphreys är från Kanada men född i London.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Kanada. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Douglas Coupland är från Kanada och han skriver om sin samtid. Många menar att det var hans böcker som lanserade begreppen Generation X och Y. Jag har läst två av hans tidiga böcker och det var nästan 15 år sedan. Då tyckte jag om dem, undrar vad jag skulle tycka idag.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Kanada, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag gillade The Life of Pi av Yann Martel så jag ska kanske prova på en av hans andra böcker. Jag tror att jag ska satsa på We ate the children last. Det kan vara intressant att läsa honom igen.

1 kommentar:

  1. Har inte läst Pi ens, det är så kul att läsa andras svar och bli påmind om en massa bra böcker!

    SvaraRadera