tisdag 14 maj 2019

Kulturkollos tisdagsutmaning: Det som väcker hatkärlek

Denna vecka har Kulturkollo valt att prata om den tunna linjen mellan hat och kärlek. Det vi kan hata och älska på samma gång. Veckans utmaning är som följer:

Låtar du egentligen inte gillar, men som ändå fastnar i din hjärna. Konst du inte förstår, men ändå fascineras av. Böcker som du avskyr under läsningen, men som ändå stannar kvar i ditt minne. Författare som skriver fantastiskt, men som är osympatiska och därför står i vägen för sina verk. Tv-serien som har spårat ur för länge sedan, men som du ändå inte kan sluta titta på. Den där filmen du älskade som tonåring, men som egentligen är rätt sunkig nu.

Så här i dessa dagar funderar jag starkt på varför jag började se Game of Thrones. Serien är bra men har vissa svackor och att säga att den här sista säsongen är kontroversiell är en underdrift. Fast jag lär se klart den. Fast just nu känns det så där.

Morden i Midsomer ser jag fortfarande men herregud, har inte det området mördat alla sina invånare minst tre gånger? Det är lite trevligt men ibland känns det som en dålig version hur mördar man på konstigaste sättet?

Jag tycker inte om James Bond-filmerna men kan ändå fascineras av att män i olika åldrar tycker de är så bra. Jag ser dem men jag glömmer dem lika fort.

Någonstans har jag en fascination av Keplers framgång för jag har läst dem och minns dem. Jag tyckte definitivt inte om dem.




4 kommentarer:

  1. vi ser gamla Bond-dvd ibland, Midsomer Murders är värsta turistprogrammet; får mig att längta till England :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Midsomer Murders är verkligen som en lång reklamfilm för England. Om du sett Wallander, den brittiska varianten, är det som en lång reklamfilm för Skåne.

      Radera
  2. Håller helt med om Kepler! Förstår inte alls vad folk gillar, utan tycker mest att de innehåller alldeles för mycket våld. Ändå var jag självklart tvungen att läsa i alla fall ett par böcker för att bilda mig en egen uppfattning. GoT har jag faktiskt bara sett ett halvt avsnitt. Jag fixade inte konceptet alls, men kan förstå fascinationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. GoT är en hatkärlek och sweet pain. Just nu mest bara hat och smärta men allt går över.

      Kepler är inte min grej. Tre böcker sedan var det tack och hej.

      Radera