söndag 14 april 2019

Min bokresa # 8 - Klassiker

Jag håller på att svara på Mitt bokintresses bokliga frågor. Hon är långt före mig men jag håller i så gott jag kan. Denna gång är det klassiker.

Eftersom jag läst litteraturvetenskap på universitetet har jag tagit mig igenom ganska många klassiker. Jag har läst en del klassiker och jag tycker mycket om de flesta. Några har inte åldrats väl medan andra säger något om den tiden de är skrivna i.

Jane Austen och även William Shakespeare är nog de som är vanligast lästa och jag tycker mycket om bådas verk. De är lästa på både svenska och engelska för mig själv och för framförallt mitt språk. Jag läser engelska för att behålla språket fräscht och i alla fall något aktuellt.

Charles Dickens har jag läst och även så andra 1800-tals författare. Jag tycker mycket om systrarna Brontë och några av de franska men Alexandre Dumas och hans musketörer lästes i yngre år. Sedan är ju mina ryssar alltid i fokus. Jag tänker då på Tolstoj, Dostojevskij och Tjechov. Även Bulgakov har jag läst.

Även Kafka, Kundera och en och annan tysk författare kommer in i den här kategorin. Av de amerikanska har jag nog tagit mig an Hemingway, Steinbeck och Montgomery med störst intresse.

Sedan har jag ju läst svenska klassiker. Selma har en särställning här men jag har också tyckt mycket om Moa Martinson, Vilhelm Moberg och Eyvind Johnson. Strindberg och Harry Martinson kan jag både ha och leva utan. Det är komplexare i det fallet. Almqvist är en favorit och jag tycker också mycket om de svenska diktarna som kanske inte räknas till klassiker.

Jag borde läsa om lite böcker och läsa lite andra klassiker. Jag ska läsa om Austen tänkte jag. Mest för att jag älskar Jane Austens böcker.


1 kommentar:

  1. Det finns så många klassiker jag skulle vilja läsa, en hel del av de ryska men även flera, försöker läsa klassiker rätt regelbundet.

    SvaraRadera