lördag 5 januari 2019

Snöfall över Strandcaféet av Lucy Diamond




Det är väl konstigt att läsa en bok om julen efter jul men ibland blir det så. Det är liksom lite så det blir ibland. När boken börjar har det gått några månader sedan Evie och Ed blev ihop och deras första jul firas med vänner, bröder och Evies föräldrar. Kanske inte som Evie planerat det men mysigt ändå. Sedan går det ett år och det blir jul igen. Sommaren gick bra och även om hösten varit svår ser Evie fram mot julen. Lite i alla fall. Hennes syster Ruth ska komma med barnen och det är kul. Dessvärre ska Ed vara i London med sin mamma då hans pappa just dött. Inte Evies dröm men det blir ändå bra. På julmorgonen sker många överraskningar.

Det är lättsmält men Evie kan störa mig lite ibland. Det är hennes sätt att göra saker som gäller och får hon inte som hon vill blir hon rätt barnslig. En och annan sväng i handlingen krävs innan Evie förstår att andra kan ha en annan syn än hon. Det som egentligen stör mig mest är att det hoppar så. Först är det jul med syskon, vänner och föräldrar. Sedan är det jul med syskon och föräldrar utan att första julen avhandlats ordentligt. Dessutom är de inte med i bilden längre. Jul två kommer och går och hej då Ruth med barn. Så kommer nya karaktärer och då är det augusti. Det tror jag är mitt största aber med boken. Hoppandet och framförallt liksom episodhandlingen. Visst det handlar om Evie men lite mer kommunitet hade varit bra. Boken är lättsam och trevlig men jag tror inte att Diamond är favorit. Jag ska återgå till Jenny Colgan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar