onsdag 23 januari 2019

Bokenkät

Den här har legat och väntat länge. Kanske dags att göra den nu.

1. Dålig bokvana?
Vet inte riktigt. Att jag ibland väljer böcker som jag inte tycker bara för att den är populär. Det har jag blivit bättre på men ändå.

2. Läser du en bok åt gången eller flera på en gång?
Oftast flera men inte i samma genre.

3. Sämsta boken du läst i år?
Jag vet inte än. Men jag känner att Odinsbarn inte riktigt når hypen om jag säger så.

4. Bästa boken du läst i år?
Det är så få som jag har läst så jag lämnar den tom.

5. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar inte så gärna ut böcker. Inte sedan jag inte fick tillbaka min favoritbok. Det gjorde ont i mig och det tog sju år innan jag hittade en annan bok. Det var en Selma Lagerlöf jag fått av farmor så den betydde mycket. Numera lånar jag bara ut böcker under stränga order.

6. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska men engelska fungerar bra.

7. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier är något jag inte läser så ofta. Däremot känner jag att de borde läsas oftare. Det finns mycket att hitta där.

8. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Ryska för att jag skulle kunna läsa alla ryska böcker som aldrig översätts.

9. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Kanske tre men ibland fem. Fast det är ofta för jobbet och inte så mycket för privat läsning.

10. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Svårt men jag får väl säga Draco Malfoy som är en liten snäll skurk ändå.

11. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Den jag läser just då och något som är precis tväremot.

12. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Ja, tror jag gav upp på en Kepler. Den lade jag ned och slutade sedan läsa författaren.

13. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
En bokrea för kanske 20 år sedan när jag pluggade litteraturvetenskap. Då köpte jag böcker om svensk litteraturhistoria. Det var nog 1100 tror jag. Värt det eftersom jag använt böckerna otroligt mycket sedan dess.

14. Den bästa boken du läste förra året?
Ja, tror det var Som stjärnor i natten av Jennifer Niven. En fin bok om psykisk ohälsa för ung och gammal.

15. En bokserie du önskar hade fortsatt längre?
Idag önskar jag att Stieg Larsson hade kunnat få leva längre och avsluta sin bokdröm.

16. En bok alla borde läsa minst en gång?
Bibeln tänker jag nog. Eller i alla fall delar av den. Det är inte bara för trons skull utanför att vårt kulturarv kommer därifrån.

17. En bok du återkommer till gång på gång?
Jag har läst Ulrike och kriget fler gånger än jag kan räkna. Den boken har jag läst i 32 års tid då och då.

18. Mest irriterande karaktär?
En av de karaktärer jag retat mig mest på under årens lopp är nog Emma Woodhouse i Jane Austens Emma. Snälla någon, hur kan flickan ha ett sådant ego. Sedan älskar jag att hon kommer till insikt men innan det.

19. Sorgligaste dödsfallet?
Jag vacklar mellan Beth i Little Women och flickan i Den lilla flickan med svavelstickorna. Den senare brukar vi läsa när jag går igenom danska. Den gråter vi allt åt, så vuxna vi är.

20. Om du skulle skriva en bok skulle den heta?
Med mina egna tankar.

21. Favoritkärleksförhållande?
För alltid kommer det nog vara Elizabeth Bennett och Mr. Darcy. Japp, jag är en såpig tonåring innerst inne och älskar deras intellektuella förhållande.

22. Favorit icke-romantiska/-sexuella förhållande?
Så svårt. Jag gillar Alfred och Emils vänskap. Jag tycker också mycket om Harry och Hermiones vänskap. Anne och Diana i Anne på Grönkulla är fina vänner och det är även systrarna i Little Women. 

23. En bok du rekommenderat åt många människor?
Jag brukar prata en hel del om serien Släkten för den är bra och säger en del om svensk historia.

24. En bokserie som gärna hade fått sluta betydligt tidigare än vad den gjorde?
Jag läser bara serier numera som jag gillar men kanske någon deckarserie som håller på med bok 12 eller något.

25. Vad läser du just nu?
Jag läser Odinsbarn av Siri Pettersen och En av oss : en berättelse om Norge av Åsne Seierstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar