onsdag 2 januari 2019

Kingsman - The Golden Circle



Eggsy är numera Kingsmans främsta agent. Han har en flickvän och tja, livet är bra. En dag så kommer han i kontakt med en före detta rival och efter att han trodde att killen var död visade det sig att allt var en plan för att komma åt Kingsmans dator. Det fungerar och alla agenter utom Eggsy och Merlin mördas. Det är drogsyndikatet Golden Circle som ligger bakom allt. Ensamma och i behov av hjälp tar de till nödprotokollet och det är så de träffar sina amerikanska kollegor, Statesman. De slår sina kloka huvuden ihop och det är tur det. The Golden Circle har en plan för att tjäna lite pengar och få lite erkännanden.

Jag gillade den första filmens smarthet och charm. Den här är inte lika charmig. På något sätt påminner den mer om normal action och tja, inget fel med det men variation förnöjer. Kanske är det för att allt är större i USA och det blir liksom så när vi lämnar lilla Europa. Sedan blir jag lite trött. Channing Tatum saluförs rätt hårt i trailern. Han är typ med otroligt lite. För att sälja i USA gissar jag. För mig är han inte speciellt stor och intressant. Colin Firths rollfigur, som ev. dog i förra filmen, frontas rätt hårt. Hur ska det kunna vara en chock när han dyker upp? Alltså filmskapare. Mark Strong är en man som underskattas, mer Strong åt folket. Annars är det helt okej och kul att få se Björn Granath i en av hans sista roller.

Filmen är helt okej men inte så nyskapande som föregångaren. Det är väl så det blir. Alla uppföljare är inte bra men jag gissar starkt på att det inte blir en trea. Hoppas jag i alla fall. Filmstudior har börjat mjölka filmer som går bra. Dessvärre ska väl sägas ibland. Vissa saker behöver dö en hård filmdöd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar