lördag 3 mars 2018

Olikhetsutmaningen: kyla och värme

När denna utmaning kom var det kallt men så här till helgen så blev något varmare här hemma. Annars är det dags för enligt O:s utmaning om olikhet.

Det är kallt som bara den i hela Sverige och större delarna av Europa just nu och allt jag drömmer om är riktig värme. Veckans ordpar är kyla och värme, vilket kan handla om bokstavliga temperaturskillnader, men också om den kyla och värme som kan finnas i ett samhälle eller i en relation.

Nu är det er tur. Vilka kulturella verk vill ni koppla ihop med orden kyla och värme?


Det får bli Barnen från Frostmofjället av Laura Fitinghoff som representera kyla. Jag minns när jag läste den första gången och jag led med barnen. De går och fryser på fjället bara för att slippa bli utauktionerade. Det är en fin bok om barns liv i början av 1900-talet.

Värme var svårare för jag kom inte på någon bok. Det får därför bli en film. Den heter Flight of the Phoenix och den utspelar sig till största delen i Gobiöknen där planet kraschar. Det är varmt på dagarna så att de nästan förgås samtidigt som de måste bygga om planet för att komma därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar