lördag 31 mars 2018

Olikhetsutmaningen: gult och grönt

Det är påsk och enligt O har som alltid frågor på torsdagar:

Det är inget motsatspar den här veckan och det är det ju inte alltid i olikhetsutmaningen. Jag tänkte först köra hönan eller ägget, men det skulle troligen blivit helt omöjligt, så veckans ordpar blir istället gult (som är påskens färg) och grönt (för våren).


Gult är en färg som jag har ganska så svårt för. Mest för att jag själv ser ut som en kyckling när jag har på mig färgen. Fast i litteratur och kultur är det annorlunda. Jag tänker på Tie a yellow ribbon round the ole oak tree. En fin liten låt som ska minnas om de som dött i krig. Det gula bandet är en symbol för soldater världen över men också för sjukdomen endometrios.


Grönt är en vacker färg om den är mild och påminner om de första vårblommorna. Mörk grön kan också vara vacker. Det jag kopplar ihop med grön är Anne på Grönkulla. Det blir ju Annes hem och den plats hon återkommer till i tankar i flera år även när hon flyttar och gifter sig. Det är kanske ett av de vackraste namnen på en gård jag vet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar