lördag 24 mars 2018

Olikhetstumaningen: modig och feg

Varje torsdag finns olikhetsutmaningen hos enligt O, så även denna vecka.

Idag ska jag föreläsa och det är ingenting jag gör ofta. Alltid när jag får frågan att göra något jag inte är så bekväm med är min spontana reaktion att säga nej. Jag är helt enkelt för feg för att hantera situationer som är nya för mig. De senaste åren har jag faktiskt blivit modigare och säger oftare ja, trots att jag blir sjukt nervös. Idag är en sådan nervös dag och därför blir veckans ordpar feg och modig.

Modig är det inte alltid lätt att vara men jag minns Neville Longbottom som vågar göra mer trots att han ofta är rädd. Precis som Harry själv har killen inte haft ett lätt liv och har föräldrar som skadats svårt i kriget mot Lord Voldemort. Han är också rädd för sin farmor och Snape. Fast han vågar och det gör honom modig, trots att han är rädd. Det går alltid att komma tillbaka till Harry Potter.

Att vara feg är något annat. Det är att vara kaxig men när det kommer till kritan inte göra något. Många är de bara tittar på. Många är de mobbare som egentligen är fega för de är så rädda om sina skinn och att hamna utanför.

Det får bli en annan kille från Harry Potter-serien. Draco Malfoy är en pojke som har fått allt och som levt med en ganska tydlig mobbare. Hans far är en elak man mot de flesta men han älskar sin fru och son. Däremot är han van att vara en mobbare och Draco har ärvt denna egenskap. Egentligen är inte Draco feg men feg nog att ta efter ett beteende som är negativt. Han har nog inga riktiga vänner. Draco har följare så den starke killen är egentligen feg för att han inte vågar vara sig själv. Jag läser just nu HP-serien. Därav mina insnöade svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar