tisdag 20 mars 2018

Kulturkollos tisdagutmaning: fångad, fängslad och fjättrad

Hos Kulturkollo har uppmaningen varit denna:

Under veckan skriver vi om såväl kroppslig som själslig fångenskap – i stort och smått.  Det kan handla om att vara slav under mode, normer och annat som påverkar oss i vardagen. Det kan också handla om manier, tvångstankar och missbruk. Fysisk fångenskap kan vara av både frivillig som ofrivillig form.

Veckans utmaning går ut på att lista tre böcker, filmer, TV-serier, teater eller konst som berättar om att vara fångad, fängslad och fjättrad.

Den första TV-serie jag kommer att tänka på är OZ, en hemsk serie om män i fängelse. De sitter i en specialavdelning och det är hårt, våldsamt och ja, allt du kan tänka dig. Den är så bra och även om den är några år kanske du kan hitta den. Många bra skådespelare och framförallt vad fängelse kan göra mot män. Rehabilitering min fot skulle jag säga. Samtidigt får väl Orange is the new black kvala in i samma liga. Inte riktigt samma sak men det går att se likheter mellan serierna på sätt som inte alltid är smickrande för alla karaktärer.

The Shawshank Redemption, Nyckeln till frihet, är alltid med på min favoritlista och eftersom den utspelar sig i fängelse får den vara med här. Andy som kommer till Shawshank efter att ha dömts till mordet på sin fru och hennes älskare möter Red och det är så fint om vänskap på oväntade ställen. Har du aldrig sett den, vad väntar du på? Just nu på Netflix tror jag.

Slutligen tänker jag på Mariam som i Khaled Hosseinis Tusen strålande solar, befinner sig en fångad värld. Det är den värld som hennes man bestämmer åt henne. Hon väljer att leva i den tills den dag Laila kommer dit. Hennes man nya fru som ändrar allt. Det finns så många kvinnor som är fångade i ett destruktivt förhållande och en önskar bara att de har ork och mod att ändra på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar