söndag 4 mars 2018

Fröken Frimans krig



Jag såg klart Fröken Frimans krig för någon månad sedan. Det var inte för att jag inte gjort det tidigare. Jag såg om den för den är så bra. Jag älskar att SVT har gjort en så bra dramatisk serie om kvinnor och kvinnors kamp. Nu är Sissela Kyle dotter till Gunhild Kyle, som var professor i kvinnohistoria och för mig en person som belyste mycket av kvinnokampen, så det kanske inte är så konstigt. Sedan är det ju liksom ett tvärsnitt av kvinnor i Sverige, då som nu. Vissa vill inte rucka på sitt liv, andra vill men på sitt sätt. Några tar till kamp och vissa har ett stort hjärta som de inte kan förbise.

Måste säga att jag är glad att de inte tänker göra en femte säsong. Ibland ska en avsluta på topp och jag tror att kriget skulle vara ett problem för serien. Dessutom finns det mycket om just tiden efter kriget.

Att se så många kvinnliga skådespelare briljera är också trevligt. Jag har sett serien med elever i skolan för att det är viktigt för dem att få en bild av världen eftersom de ibland har lite svårt att relatera. Det är väl inte så att alla tycker om den och utan att vara elak kan jag ju säga att tjejer gillar den i större utsträckning. Jag är som sagt så glad att det fanns tid att göra fyra kanonsäsonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar