måndag 13 mars 2017

Castle


Så, nu har jag slagit igen den sista boxen av Castle. Det hela började med att Richard Castle känner sig uttråkad och mördar sin huvudkaraktär. När en person i verkligheten dör precis som i en av hans böcker plockar New York-polisen in honom. Det är så Castle möter Kate Beckett, utredare och väldigt snygg. Två saker som Castle gillar och genom lite politiska kontakter så blir de två snart kollegor och ja, på den vägen är det.

Castle är en ganska naiv kille till att börja med och Beckett är en ganska hård snut. Eller hård är fel ord. Hon är tuff och rättvis och Castle är en liten charmör som är van att få som han vill. Genom årens lopp så blir de allt viktigare för varandra och att Castle faller som en fura för Beckett är ganska uppenbart efter typ åtta minuter. Hennes fall är längre och kanske lite mer troligt.

Det är en charmig liten sak denna serie men visst finns det saker som jag stör mig på. Becketts otroliga kunskap om allt. Hon är superkvinnan personifierad i alla lägen. Castles mörka väg i vissa säsonger som gör att en blir lite överraskad. Där kanske jag reagerar mest och blir mest arg. Det är inte okej att gå emot en karaktärs kärna. Inte heller var alla tvister i handlingen till godo. Vissa var runt ut sagt lite fåniga.

Den underbara charmen i Castles förhållande till sin dotter och mor försvinner lite i de senare säsongerna och det känns lite dumt. Denna dynamik behövs och även om jag förstår att saker ändras så behövs saker som gör Castle mogen, eftersom han är som ett stort barn ibland, och ansvarstagande. Beckett behöver slappna av. Den tjejen verkar tro att världen går under utan henne och det är knappast sant.

Charmig serie vars slut var okej. Den var lite tröttare än de första riktigt bra. Se den gärna och fundera på om böckerna är läsbara. De finns nämligen publicerade på riktigt och säljer lite sådär. Jag undrar jag om de är min smak, knappast tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar