söndag 12 mars 2017

24

Samma år som jag började på den skola där jag fortfarande arbetar började första säsongen av 24. I många såg jag serien på TV men så blev jag lite stressad och började se serier på DVD i mängd och tappade bort den.

24 lades ned 2010 men återkom 2014 med 12 avsnitt och nu har de dessutom fått en spin-off som heter 24:Legacy.


Komplext? Nja, serien är ganska lätt att hänga med i. Varje säsong utspelar sig under en dag. Jack Bauer försöker rädda dagen samtidigt som något annat händer på ett personligt plan. Allt utspelar sig på CTU. Counter Terrorist Unit som lyder under militären och tydligen har stora befogenheter. I alla fall så är det atombomber, terrorister, inhemska terrorister, vapenbrott, knark och andra trevligheter som avhandlas under säsongerna.

Jack Bauer spelas av Kiefer Sutherland och allt eftersom säsongerna fortsätter är Chloé O'Brian, Mary Lynn Rajskub spelar henne, är otroligt viktig eftersom hon är den individ som tror mest på honom och i stort alltid hjälper till. Tänker att det handlar om otrolig lojalitet.

De första säsongerna är bra och speciellt säsong 5 och 6 är kanonbra. Det finns inte bara en skurk att slåss emot och dessutom så är ju vissa karaktärer otroligt bra skurkar på ett slemmigt och lite räddhågset sätt. Sedan ballar det ur. Varför vet jag inte riktigt men jag tror mycket handlar om hur lite mer galen Jack Bauer blir.

För varje säsong blir livet lite hårdare och lite svårare för Bauer. Dessutom blir han själv hårdare och gör galnare val. Det är mycket tortyr ju längre serien fortskrider och herregud vad de skjuter människor.

Det är lite synd för jag gillade verkligen serien i början och gör så fortfarande. Samtidigt tänker jag att de som skrivit manus knappt kan amerikansk politik. Presidenten får inte lägga sig i vissa saker och dessutom har inte militären så mycket rätt att röra sig på amerikansk mark. Eller har rätt att göra på andra länders suveräna mark.

Ska man se serien? Ja, det ska man. Sedan kan man fundera på hur mycket av detta amerikaner tror på. Mycket skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar