tisdag 21 februari 2017

Kulturkollos tisdagsutmaning: Hälsa och välmående

Ja, den här veckans utmaning är enkel. Vi pratar hälsa och välmående och energitjuvar, så väl som kickar. Så veckans utmaning går helt enkelt ut på att delge ditt absolut bästa tips för att må bra, bättre, bäst! Vilket är ditt allra mest hälsosamma tips? Vad gör du för att boosta självförtroendet? När mår du som allra bäst? Är det framför brasan med en bok och en katt i knäet? Är det på semestern? Käkar du kanske ohemult stora mängder grönkål? Vad är hälsa för dig? Själv har jag ju lagt om min kosthållning, vilket faktiskt har gjort att jag rent fysiskt mår mycket bättre. Mentalt mår jag dock som bäst när jag får kulturell stimulans. Gärna ostörd sådan. Om jag kunde skulle jag ta en weekend i London varje år, gå på så många konstmuseer som möjligt, slänga in en kammarkonsert och avsluta kvällarna med ostörd läsning. Nu går inte det så man får ta det man kan. Pendelläsning, Moderna museet och Spotify medan man lagar mat någon gång ibland. Så håller man andarna vid liv tills vidare i alla fall. Hur gör ni?

Dagens utmaning från Kulturkollo var verkligen en lång utmaning. Eller uppmaning kanske jag ska säga. Jag mår oftast bra. Kanske lite tröttare än vanligt men annars är det okej. De senaste åren har varit förjävliga på jobbet. Att gå dit har varit som att befinna sig i en mental störtning. Inte så att jag håller på att gå in i väggen utan rörigheten. Jag är inne på min fjärde chef på 2,5 år. Lite många kan tyckas men i en politiskt styrd organisation har vi väldigt lite att säga till om.

Mitt mest hälsosamma tips är att göra något annat än det man vanligtvis gör. Rutiner är bra men också själadödande. Själv kan jag, som den introverta människa jag är, ta på mig mina hörlurar och lyssna på ljudbok för att kunna handla. Skönt är det i alla fall.

Jag bloggar faktiskt för mitt mentala välbefinnande. Det får min hjärna att fokusera på andra saker än arbetet och på så sätt mår jag bättre. Läsa är samma sak. Att läsa i stressade stunder gör att min hjärna inte kan älta. För älta gör alla när de stressar även de som hävdar motsatsen.

Sedan äter jag ekologisk mat och lagar mycket själv. Dessvärre blir det annan mat ibland men jag mår bäst när jag kan äta min egen pizza. Så, det var mina svar. Väldigt personliga.

1 kommentar:

  1. Jag är också en sådan sort som läser för att må bra, bloggar för att fylla hjärnan med annat och för att få vara lite kreativ. Det är skönt att ha en egen plats!

    SvaraRadera