onsdag 1 februari 2017

Du, bara Anna Ahlund



John ska snart börja gymnasiet men än så länge väntar en lång sommar. Han ska vara hemma och inte göra något utom att ta hand om sitt skadade knä. Caroline, hans äldre syster, arbetar större delen av sommaren. Föräldrarna lyser med sin frånvaro större delen av tiden. Det är så Frank kommer in i Johns liv. Han jobbar i affären bredvid Caroline och hon är väldigt intresserad av honom. Så när Caroline bjuder hem Frank händer något med John. Han blir lite fascinerad och börjar uppsöka Frank utan att Caroline är med.

Under det att sommaren går hänger John en del med sin vän Elli som är en kreativ själ och en stark vän. Hon kommer med många bra förslag på än det ena och än det andra. När de fyra är en helg på landet händer mycket. John förlorar sin oskuld och blir kysst men inte av samma person. Caroline blir lite avundsjuk och snart står ett par svarta Converse i hallen och John känner sig väldigt övergiven.

Det är en fin berättelse om trulig kärlek. John är en ganska snäll kille som bara vill älska. Att Frank är som han är gör mig däremot lite trött. Killen är liksom lite för känslomässigt avstängd för att känns okej. Han förtjänar dig inte säger Elli flera gånger och så även Caroline vid något tillfälle och jag håller med. I livet efter boken tror jag inte detta håller för evigt och John kommer att ha lite hjärtesorg. Grymt? Nej, jag tror bara det. Det vackra är att John och Frank gillar varandra och ingen blir upprörd över två killar. Caroline kanske men mer av att bli dumpad för sin lillebror skulle jag tro. Att det är så fint skildrat gör att jag hoppas att många unga läser den och känner styrka. Elli bör omnämnas eftersom hon är så lojal även om hon kanske trodde att det skulle bli hon och John. Men hon är stark och en äkta vän. Det är också fint beskrivet.

Det var en otrolig blandvändare. Jag läste den på några timmar så läs på ni som inte läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar