måndag 13 april 2015

Fakta som fakta

Kulturkollo frågade i januari om fakta. Eftersom jag är otroligt sen tänkte jag svara på dem idag.

1. Vilken är din favoritform för fakta? Dokumentärfilm, vetenskaplig avhandling, föreläsning..?

Det beror på vad det är. När jag vill underhålla mig själv ser jag gärna dokumentärer. När det kommer till mina ämnen som jag undervisar i är det föreläsningar i kombination med faktaböcker eller artiklar. Slutligen läser jag gärna vetenskapliga avhandlingar när det kommer till pedagogiken.

Fast det är ju en salig blandning och det beror på förutsättningar och humör. Men dokumentärer om skolan går bort och jag tänker att föreläsningar fungerar på allt.

2. Berätta om en riktigt minnesvärd kulturell faktaupplevelse (en teaterpjäs baserad på en sann händelse, en fantastisk bok eller något helt annat)!

Jag måste lyfta ett pedagogiskt besök på armémuseet i Stockholm. Museipedagogen var skicklig och kunnig och berättade om våldets historia. Det var en faktaupplevelse utöver det vanliga. Även när vi var på moderna museet och de berättade om konstens utveckling under 1900-talet var väl värd sin tid och pengar. Det är fakta på ett mycket pedagogiskt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar