söndag 11 september 2011

Söndagsenkät supreme del 5

1. En bokserie du önskar hade fortsatt längre?
I världen av abstinens så önskar jag att det fanns fler böcker om Harry Potter.


2. En bok du önskar fler människor läste och pratade om?
Jag önskar att fler människor läste delar av Koranen och förstod likheterna.

3. En bok alla borde läsa minst en gång?
Jag känner mig religiös idag men Bibeln borde alla i alla fall ha tittat i. Inte för att man ska vara kristen utanför att det finns tankvärda berättelser.

4. En bok du återkommer till gång på gång?
Jag läser gärna Shakespeares pjäser då och då.

5. Favoritomslag?


6. Mest irriterande karaktär?

Jag gillar verkligen inte Nora i Viveca Stens böcker. Någonstans är hon bara för mycket präktig.

7. Om en bok innehåller _____ kommer jag att läsa den! (Samt exempel på en sådan bok)
Historiska karaktärer. Som Svärdet och spiran eller Arn-serien.

8. Sorgligaste dödsfallet?
Jag grät ganska mycket när Kristina dör i Sista brevet till Sverige.

9. Om du skulle skriva en bok skulle den heta?
Distansen mellan två objekt

10. Favoritkärleksförhållande?
Det mellan Kitty och Levin i Anna Karenina. Det är så sunt och så stabilt.

11. Favorit icke-romantiska/-sexuella förhållande?
Det mellan Harry och Hermoine i Harry Potter-böckerna. Äkta vänskap om man är beredd att göra det de gör för varandra.

12. En bok du rekommenderat åt många människor?

Jag har tjatat om Rotlös i snart ett år så jag antar att det är den.

13. En bokserie som gärna hade fått sluta betydligt tidigare än vad den gjorde?
De flesta deckarserier. Varför alltid tio böcker eller fler?

14. Ett återkommande inslag i intrigen du retar dig på?
Deckare där det är något som hände för typ 30 år sedan eller att det är nazistkoppling. Allvarligt, tagga ned.

15. En bok du gärna skulle se som film?
Jag skulle älska att se Katarina Mazettis Tarzans tårar som film. Den var så rolig och kan nog fungera i Ulf Malmros händer.

16. Favorittegelsten? (Bok med fler än 500 eller 600 sidor beroende på vem som definierar)
Men svårt, svårt. Jag gillar den samlade utgåvan av Liftarens guide till galaxen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar