onsdag 30 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 13 2022




Varje vecka ställer Linda på bokbloggen Enligt O en kulturfråga. Det har varit mycket klassiker i bokvärlden ett tag men nu byter vi till film:


Vilka klassiska filmer tycker du extra mycket om?


Jag tycker mycket om Casablanca. Den är så fin och faktiskt talande om hur komplext det kan vara att leva i komplex värld. Varje gång jag ser den tänker jag att de borde låta Rebecca Ferguson spela Ingrid Bergman i biopic om dennas liv. Det vore världens bästa casting.


Jag tycker också mycket om Some like it hot med Marylin Monroe, Tony Curtis och Jack Lemmon. Alltså snacka om att köpa filmens realism för Jack Lemmon är inte en vacker dam. 


Jag tycker mycket om Hasse Ekmans produktion. Han gjorde visserligen ganska många roliga komedier men har också en del mörkare i sin regirepertoar. Det förvånar mig alltid att han skrev en del samhällskritiska filmer redan då. 


Avslutningsvis måste jag ta upp Singin' in the rain. Den filmen är ett glädjepiller och lätt att nynna med i. Sedan är den lite rolig ibland också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar