söndag 13 mars 2022

En smakebit på søndag: Mördarens lärling

 



Varje söndag är det Betraktinger som är spindeln i nätet för att visa på vad vi läser runt om i bokbloggsfären. Denna vecka är den flyttat till Lesekunst. 


Jag har äntligen hittat två av böckerna i serien Fjärrskådarna av Robin Hobb. De sorterades bort från vårt bibliotek innan jag hann köpa dem. Vårt bibliotek säljer sina utsorterade böcker och sänker sedan pengarna till välgörande ändamål som Röda Korset eller liknande. De försvann för några år sedan och det är inte samma sak att läsa fortsättningsserien först. Men nu har jag hittat den första boken som heter Mördarens lärling. En oäkta son till landets prins växer upp och tränas till lönnmördare vilket kommer att ha stor betydelse när det blir konflikt med Rödskeppspiraterna.

Man ska veta att nästan alla har konstiga namn i denna serie som Ridderlig och Timjan. Det låter säkert annorlunda på engelska. Detta är från kapitel åtta sidan 135 min utgåva.




15 kommentarer:

  1. Jag blev tipsad om de här böckerna, men har inte hunnit kolla upp dem närmare. Jag är i en period då jag gärna läser hjälteböcker, det här verkar vara en sådan. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en hjältebok. Jag läste bok 1 i fortsättningsserie 3 för många år sedan. Den var bra.

      Radera
  2. Jag känner igen författarnamnet, och det kan t.o.m. vara så att vi har någon bok i hyllorna. Eller ja, att barnen har det. Men jag är inte säker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara så att namnet känns igen. Hon har ju varit med ett tag.

      Radera
  3. Böcker försvinner snabbt, kul att du hittade, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så. Konstigt nog brukar biblioteket ha svårast att göra sig av med deckare vid utrensningar.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Har hört mycket gott om Hobb men inte läst något av henne än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är bra. Väldigt detaljrik och bra på att bygga världar.

      Radera
  5. Hobb är välbekant men inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Du gillar fantasy ser jag. Jag försöker läsa någon ibland men har inte liksom fastnat så där på allvar. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag fastnade för den genren när jag var i tonåren. Jag läste mycket och tyckte inte om vuxenlitteraturen i slutet av 1980- och början av 1990-talen.

      Radera
  7. Robin Hobb är ett namn jag har sett ofta och jag är nog allt lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog på många bibliotek men inte alltid. Värd att läsa.

      Radera
  8. har inte läst något av den här författaren, men jag vet att han är mycket läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera